Stil krav til banken
Hvornår har du sidst skiftet bank?
Er det længe siden, var det måske en overvejelse værd,
om du nu også har den bank, der bedst og billigst varetager dine
interesser, eller om de renter og gebyrer, du betaler, er for dyre. Der
kan nemlig være penge at hente ved at skifte bank. Mange endda.
Mens de fleste efterhånden er ret prisbevidste, når det handler
om dagligvarer, og gerne shopper rundt for at finde de supermarkeder,
der har ugens bedste tilbud, er der ikke tilnærmelsesvis den samme
prisbevidsthed og kritiske sans, når det drejer sig om pengeinstitutter.
Danskerne er utroligt loyale over for deres banker og sparekasser. Tre
ud af fire har haft det samme pengeinstitut i over ti år, og knap
halvdelen i mere end tyve.
Selvfølgelig kan der være gode grunde til at have samme bank
år efter år, men hvorfor ikke bruge lidt tid på at undersøge,
om kassekreditten kunne fås billigere et andet sted? Eller om børneopsparingen
forrentes, så det er barnet og ikke banken, der tilgodeses?
Desværre har bankerne ikke hidtil gjort det let for forbrugerne
at sammenligne priser og gebyrer og dermed blive bedre i stand til at
stille krav. Men der er håb forude. Hele banksektoren er under stadigt
større politisk pres, og i december relancerede Finansrådet
derfor www.pengeinstitutpriser.dk. På denne side kan man dog ikke
direkte sammenligne priserne i de forskellige banker og sparekasser, og
erhvervs- og økonomiministeren har derfor nedsat en arbejdsgruppe,
der på mandag den 1. marts skal komme med et oplæg til, hvordan
bankerne og deres priser bliver mere gennemsigtige.
Også de hidtidige retningslinier for god skik i finanssektoren er
for nylig blevet afløst af en bekendtgørelse for, hvordan
pengeinstitutterne skal informere og rådgive. Og den er rimeligt
klar. Det er først og fremmest forbrugerens interesser, der skal
varetages. Ikke bankens. At retningslinier er ændret til regler
med lovs kraft betyder også, at Finanstilsynet nu kan udstede påbud
og i grove tilfælde bøder til banker og sparekasser, der
ikke lever op til bekendtgørelsen. Hvor udfarende Finanstilsynet
så vil være, bliver interessant at følge.
Selv om tiden og lovgivningen således arbejder for bankkunderne,
kan vi måske også selv blive bedre til at stille krav til
vores bank eller sparekasse.
Indtil banksektoren spiller ud med et værktøj, der gør
det muligt direkte at sammenligne prisen på diverse ind - og udlån
samt gebyrer, kan vi klikke ind på den uvildige, private hjemmeside
www.mybanker.dk. Her er det let at
tjekke, hvor man får den billigste lønkonto, hvor meget man
kan spare i gebyrer ved at skifte bank, hvor lidt man egentlig får
i rente på børneopsparingen i flere af de store banker -
og hvor meget mere, man kan få ved at flytte den til en af de mindre.
Så bliver det måske også nemmere at gøre op med
forestillingen om, at vi skal sidde med hatten i hånden, når
vi taler med vores bankrådgiver. Uanset hvor flink vedkommende er,
er han eller hun til syvende og sidst sælger af bankprodukter. Som
måske endda får provision alt efter hvor meget, vi køber
af ham eller hende.
Med andre ord: Stil spørgsmål til banken, om hvad du betaler
i renter og gebyrer og hvorfor. Og om, hvad den i øvrigt kan tilbyde
dig som loyal bankkunde. Og har den ikke så meget at byde på,
så skift. Det er da en overvejelse værd. Er det ikke?
Bragt i MetroXpress 25.02.04
|