Stil krav til banken

Læs Lisbeth Nebelongs klumme i Tænk Penge

Hvorfor penge ikke er noget, man taler om

Læs Lisbeth Nebelongs debatartikel i Politiken

Kløften mellem rig og fattig mindskes

Læs Lisbeth Nebelongs artikler i Protocol

Få fryns som fortjent

Tjek pensionen

Læs Lisbeth Nebelongs kommentarer i MetroXpress:

Råd til ferien

Unge forbrugere

Pas på boligøkonomien

Børnene vil have mere tid

Lettere skat - tak!

Den dyre jul

Kvinder og økonomi

Et liv på SU

Tjek forsikringerne

Snak om pengene

Gældsfælden

Stil krav til banken

 

Stil krav til banken

Hvornår har du sidst skiftet bank?
Er det længe siden, var det måske en overvejelse værd, om du nu også har den bank, der bedst og billigst varetager dine interesser, eller om de renter og gebyrer, du betaler, er for dyre. Der kan nemlig være penge at hente ved at skifte bank. Mange endda.

Mens de fleste efterhånden er ret prisbevidste, når det handler om dagligvarer, og gerne shopper rundt for at finde de supermarkeder, der har ugens bedste tilbud, er der ikke tilnærmelsesvis den samme prisbevidsthed og kritiske sans, når det drejer sig om pengeinstitutter. Danskerne er utroligt loyale over for deres banker og sparekasser. Tre ud af fire har haft det samme pengeinstitut i over ti år, og knap halvdelen i mere end tyve.
Selvfølgelig kan der være gode grunde til at have samme bank år efter år, men hvorfor ikke bruge lidt tid på at undersøge, om kassekreditten kunne fås billigere et andet sted? Eller om børneopsparingen forrentes, så det er barnet og ikke banken, der tilgodeses?

Desværre har bankerne ikke hidtil gjort det let for forbrugerne at sammenligne priser og gebyrer og dermed blive bedre i stand til at stille krav. Men der er håb forude. Hele banksektoren er under stadigt større politisk pres, og i december relancerede Finansrådet derfor www.pengeinstitutpriser.dk. På denne side kan man dog ikke direkte sammenligne priserne i de forskellige banker og sparekasser, og erhvervs- og økonomiministeren har derfor nedsat en arbejdsgruppe, der på mandag den 1. marts skal komme med et oplæg til, hvordan bankerne og deres priser bliver mere gennemsigtige.
Også de hidtidige retningslinier for god skik i finanssektoren er for nylig blevet afløst af en bekendtgørelse for, hvordan pengeinstitutterne skal informere og rådgive. Og den er rimeligt klar. Det er først og fremmest forbrugerens interesser, der skal varetages. Ikke bankens. At retningslinier er ændret til regler med lovs kraft betyder også, at Finanstilsynet nu kan udstede påbud og i grove tilfælde bøder til banker og sparekasser, der ikke lever op til bekendtgørelsen. Hvor udfarende Finanstilsynet så vil være, bliver interessant at følge.

Selv om tiden og lovgivningen således arbejder for bankkunderne, kan vi måske også selv blive bedre til at stille krav til vores bank eller sparekasse.
Indtil banksektoren spiller ud med et værktøj, der gør det muligt direkte at sammenligne prisen på diverse ind - og udlån samt gebyrer, kan vi klikke ind på den uvildige, private hjemmeside www.mybanker.dk. Her er det let at tjekke, hvor man får den billigste lønkonto, hvor meget man kan spare i gebyrer ved at skifte bank, hvor lidt man egentlig får i rente på børneopsparingen i flere af de store banker - og hvor meget mere, man kan få ved at flytte den til en af de mindre.
Så bliver det måske også nemmere at gøre op med forestillingen om, at vi skal sidde med hatten i hånden, når vi taler med vores bankrådgiver. Uanset hvor flink vedkommende er, er han eller hun til syvende og sidst sælger af bankprodukter. Som måske endda får provision alt efter hvor meget, vi køber af ham eller hende.
Med andre ord: Stil spørgsmål til banken, om hvad du betaler i renter og gebyrer og hvorfor. Og om, hvad den i øvrigt kan tilbyde dig som loyal bankkunde. Og har den ikke så meget at byde på, så skift. Det er da en overvejelse værd. Er det ikke?

Bragt i MetroXpress 25.02.04