Unge forbrugere

Læs Lisbeth Nebelongs klumme i Tænk Penge

Hvorfor penge ikke er noget, man taler om

Læs Lisbeth Nebelongs debatartikel i Politiken

Kløften mellem rig og fattig mindskes

Læs Lisbeth Nebelongs artikler i Protocol

Få fryns som fortjent

Tjek pensionen

Læs Lisbeth Nebelongs kommentarer i MetroXpress:

Råd til ferien

Unge forbrugere

Pas på boligøkonomien

Børnene vil have mere tid

Lettere skat - tak!

Den dyre jul

Kvinder og økonomi

Et liv på SU

Tjek forsikringerne

Snak om pengene

Gældsfælden

Stil krav til banken

 

Unge forbrugere

Danske børn og unge har penge som aldrig før, og der tjenes milliarder på de unge forbrugere. Og i takt med at producenter af alt fra fastfood, tøj og kosmetik til mobiltelefoner, musik og pc-spil prøver at gøre de små til mærkevareloyale powershoppere så tidligt som muligt, svinder barndommen ind. Ifølge ungdomsforskere varer den nu kun syv år. De 8-12-årige er ”tweens”: En attraktiv målgruppe med lommepenge og forbrugsdrømme, der nu også tales direkte til gennem målrettede medier.

Det er dog især teenagerne, der - fordi de også har fritidsjobs - har mange penge. Ifølge Handelshøjskolens undersøgelse, ”Børns opvækst som forbrugere”, arbejder de 16-18-årige i gennemsnit 12 ½ time om ugen og har over 3.000 kr. om måneden til forbrug, mens de 13-15-årige har ca. det halve. I alt skønnes det, at teenagerne lægger over ti milliarder kroner i butikkerne om året.

I dag foregår udviklingen til ung forbruger ikke mindst med mediernes hjælp. Det moderne børneværelse har mobiltelefon, radio, tv og computer. Og bevidstheden om, hvad der er in, og hvad man bør eje, formes i høj grad gennem reklamespots, pc-spil og MTV. Også venner og klassekammerater spiller en rolle som meningsdannere, mens de voksnes indflydelse bliver mindre.

Selv om mange af nutidens unge ikke er bevidstløse forbrugere, men både vidende og skeptiske over for reklamer, er det spørgsmålet, om ikke det er på tide med en indsats mod den massive markedsføring, målrettet børn og unge? Aggressiviteten og kreativiteten kender tilsyneladende ikke grænser, når det handler om at sælge produkter til børn og unge med legetøjsfigurer, samlemærker, konkurrencer og stadigt grovere argumenter. Det er derfor godt, at der formentlig snart kommer skrappere regler på området. Et forslag til en ny markedsføringslov, der skal forhindre udnyttelse af børn og unges ”usikkerhed, manglende erfaring eller naturlige godtroenhed”, fremsættes i Folketinget efter sommerferien. Og vedtages loven, er det bl.a. slut med reklamer, der slår på, at børn og unge skal have bestemte mobiltelefoner eller klæde sig i bestemte mærker for at blive accepteret af kammeraterne.

Ønsker man ikke at ens børn bliver hvirvlet ind i et reklameskabt forbrugsræs, kan det være en god idé at drøfte med dem, hvor mange penge, det er rimeligt at bruge. Spørger man børnene selv, hvad kammeraterne får i lommepenge, er svaret som regel, at de andre får meget mere – men ifølge Socialforskningsinstituttet får knap en tredjedel af de 7-15-årige slet ikke lommepenge.
Også skolerne kunne med fordel sætte penge og forbrug på skemaet. Forsøg med at lade elever diskutere ”de andres” ryge- og alkoholvaner, har i hvert fald vist sig at aflive myter og føre til mindre forbrug af rusmidler.
En facitliste for, hvor mange penge børn og unge bør have, findes ikke. Men ønsker man et ”officielt” udgangspunkt, kan man se at f.eks. 11-13-årige, der er i pleje uden for familien, ifølge Amtsrådsforeningens vejledende satser får 47 kr. i lommepenge om ugen, mens unge over 16 får 194 kr.
Det er i hele samfundets interesse, at børn og unge bruger mere energi på skolen og mindre på at tjene penge til at finansiere et massivt, reklameskabt forbrug. Og det er i de unges egen interesse, at de ikke tidligt vænner sig til at bruge så mange penge, at de får et realitetschok, den dag de flytter hjemmefra og skal klare sig selv.

Bragt i MetroXpress 04.05.05